verybigimage
Starta eget företagPublicerad

Starta enskild firma - Checklista med 10 viktiga steg

Enskild firma är ett av de vanligaste och enklaste sätten att starta företag i Sverige. Men hur ska man gå tillväga för att starta sin egen firma? Hur lång tid tar det att starta en enskild firma och kostar det något? Detta är några av de frågor som du kommer få svar på här. Följ med i vår checklista där vi steg-för-steg guidar dig genom processen.

1. Är du anställd? Informera din arbetsgivare i god tid

Ska du starta en enskild firma som jobbar inom samma bransch som din nuvarande arbetsplats?

Se till att informera din nuvarande arbetsplats i god tid - oavsett om du är privat anställd eller offentligt anställd. Det kan vara så att det finns särskilda regler i ditt nuvarande kontrakt som gör att detta är av stor vikt.

2. Välj ett namn och registrera din firma

Först behöver du välja ett namn för din enskilda firma. Detta namn används när du sköter dina affärer och namnet ska gärna vara unikt.

Registreringen görs enkelt online på Verksamt.se där du följer stegen för att skapa din enskilda firma. Du kan även skydda namnet hos Bolagsverket, men detta är valfritt. Detta kostar 1200 kronor om du använder e-tjänsten.

3. Ansök om F-skatt

För att driva en enskild firma ska du ansöka om F-skatt eller FA-skatt som visar att du själv ansvarar för att betala dina skatter och avgifter. Detta görs när du ska registrera företaget hos Verksamt. Där kan du också välja om du vill registrera dig för moms, som arbetsgivare eller om du planerar att ha anställda i framtiden.

Detta är gratis och görs enkelt med hjälp av ditt bank-id. Förväntas din nya firma att omsätta mer än 80 000 kronor är det obligatoriskt att du momsregistrerar dig. Hos Verksamt.se kan du göra detta i samband med din registrering.

Ska du fortsätta vara anställd? Så ska du ansöka om FA-skatt som innebär att du både är godkänd för A-skatt och F-skatt.

4.  Öppna ett företagskonto

Det är smart att hålla företagets ekonomi separat från din privata ekonomi. Företagskontot hjälper dig att hålla koll på inkomster och utgifter för företaget och det underlättar redovisningen.

Det gör det också smidigare när det är dags att deklarera. Välj ett företagskonto som gör det enkelt att komma igång - exempelvis ett konto hos oss på Lunar Business.

Välj det billigaste företagskontot för att starta en enskild firma

Hos oss på Lunar kan du välja att öppna Sveriges billigaste företagskonto.* Du slipper betala startavgift och ansöker direkt i din mobil. Du får en bank skräddarsydd för små företag, som gör det lite enklare att hantera ekonomin.

*Sveriges billigaste företagskonto är baserat på en jämförelse som gjorts av Lunar baserat på aktuella erbjudanden, per den 6/5-24, av motsvarande företagskonto med anslutning till Bankgirotjänster, och på en sammanställning av avgiften för första året hos svenska företagsbanker under 2023. Se jämförelsen på www.lunar.se/foretag/sveriges-billigaste-foretagskonto .

5. Skaffa en bokföringslösning

Som företagare är du skyldig att bokföra alla affärstransaktioner, vilket innebär att du registrerar inkomster och utgifter för din verksamhet.

Det finns många bokföringsprogram som kan underlätta detta och det finns program som är särskilt anpassade för enskilda firmor. Ett bokföringsprogram hjälper dig att följa lagkraven och ger dig samtidigt en översikt över företagets ekonomi.

Spendera mindre tid på bokföring med en kostnadsfri integration mellan Lunar och Fortnox .

  • Synka transaktioner automatiskt.
  • Anslut Fortnox med några få klick.
  • Spara pengar. Och få mer tid över.
  • Integration till Fortnox ingår i alla våra företagspaket.

6. Vem är verklig huvudman?

En verklig huvudman är den person som ytterst kontrollerar eller äger ett företag. För aktiebolag och andra företagsformer ska en verklig huvudman registreras, men för en enskild firma är du automatiskt verklig huvudman. Detta eftersom företaget drivs av dig personligen.

7. Försäkring

Att skaffa en företagsförsäkring är ett viktigt steg, eftersom det skyddar dig mot ekonomiska förluster om något skulle gå fel i verksamheten.

En bra företagsförsäkring kan täcka allt från ansvarsförsäkring, som skyddar mot skadeståndskrav, till egendomsförsäkring, som täcker utrustning eller varor. Tänk också på att du ansvarar för din egen sjukförsäkring.

Hos Försäkringskassan kan du välja antal karensdagar, vilket påverkar hur snabbt du kan få ersättning vid sjukdom. Standard är sju karensdagar men du kan minska eller öka antalet beroende på dina behov. Det är sedan detta som avgör kostnaden för din sjukförsäkring.

8. Gör en tydlig affärsplan

En affärsplan ligger till grunden för vad och hur ditt företag ska verka. Att skapa en affärsplan är ett värdefullt verktyg när du startar en enskild firma, även om det inte är ett krav.

En affärsplan konkretiserar dina mål, identifierar potentiella kunder/konkurrenter och är planen för dina produkter/tjänster och dess prissättning. Den är särskilt viktig om du behöver söka finansiering eller vill visa en tydlig strategi för samarbetspartners.
Om du är osäker på vad din affärsplan ska innehålla kan du hitta olika mallar och skabeloner på nätet som du kan använda dig av.

9. Registrera företaget för arbetsgivaravgifter

Om du planerar att anställa personal i din enskilda firma, måste du registrera dig som arbetsgivare hos Skatteverket. Det innebär att du blir ansvarig för att betala arbetsgivaravgifter och skicka in arbetsgivardeklaration varje månad.

På Verksamt.se kan du enkelt registrera företaget för arbetsgivaravgifter i samband med din F-skatt- och momsregistrering.

10. Skapa rutiner för skatt och momsdeklarationer

När du driver en enskild firma är du bland annat ansvarig för att betala in skatt och moms i tid till Skatteverket.

F-skatt innebär att du betalar preliminärskatt varje månad, baserat på en uppskattning av din årliga inkomst. Momsrapporteringen görs vanligen kvartalsvis, men det kan variera beroende på din omsättning och val av rapporteringsintervall.

Genom att sätta upp rutiner som att avsätta pengar för skatten varje månad, undviker du överraskningar när det är dags att deklarera. Rutiner kommer vara ett viktigt verktyg för företaget, oavsett och det handlar om skatt, moms eller arbetssätt. Var noga med att göra dina rutiner tydliga och följ dem.

Med ett företagskonto hos Lunar Business kan du välja att öppna ett automatiskt Momskonto. Till detta konto överförs 20 % eller vald procentsats av varje mottagen inbetalning automatiskt. Ett enkelt sätt att undvika överraskningar och vara förberedd inför momsinbetalning.

Med ett företagskonto hos Lunar Business kan du välja att öppna ett automatiskt Momskonto. Till detta konto överförs 20 % eller vald procentsats av varje mottagen inbetalning automatiskt. Ett enkelt sätt att undvika överraskningar och vara förberedd inför momsinbetalning.

Starta ditt företag med Lunar idag

Känner du dig äntligen redo att komma igång och starta ditt nya företag? Hos oss ansöker du enkelt och helt digitalt om ett företagskonto till en enskild firma.

Ladda ner Lunar på App Store eller Google Play och ansök direkt i mobilen. Vi hanterar din ansökan och du får ett besked så snart den har blivit godkänd. Skulle vi behöva mer information i samband med att vi hanterar din ansökan kommer vi att kontakta dig.

Senast uppdaterad 30/11/2024. Vi har samlat allmän information, men det kan finnas särskilda regler eller omständigheter för dig och ditt företag som du bör känna till.